Datuk Mustapha Sakmud Timbalan Menteri Pengajian Tinggi
|
||
Kementerian Pengajian Tinggi sedang mempertimbangkan pemberhentian kursus universiti dengan kadar kebolehpasaran rendah atau yang tidak lagi sejajar dengan keperluan industri, kata timbalan menterinya Datuk Mustapha Sakmud. Memetik kajian TalentCorp, beliau berkata bahawa 260 peranan pekerjaan dijangka menjadi usang di Malaysia berikutan kemajuan dalam teknologi. Semakan di laman sesawang TalentCorp menunjukkan 10 pekerjaan teratas yang mungkin terdedah kepada automasi ialah model, setiausaha, juruaudit, juruwang, ejen pelancongan, kerani kemasukan data, telemarketer, pekerja barisan pemasangan, juruwang bank dan kerani perkhidmatan pos. Akibatnya, Mustapha berkata mana-mana program universiti dengan kadar kebolehpasaran di bawah 30 peratus akan tertakluk kepada semakan dan potensi penstrukturan semula untuk meningkatkan kerelevanan dan daya saingnya dalam pasaran kerja. “Inisiatif ini adalah sebahagian daripada pelan strategik kami untuk memastikan program pengajian tinggi berkembang seiring dengan kemajuan teknologi dan keperluan industri,” katanya pada pelancaran program ‘Jom Masuk U’ di Universiti Malaysia Sabah. Menjawab kebimbangan mengenai kemerosotan minat dalam bidang Sains, Teknologi, Kejuruteraan, dan Matematik (STEM), Mustapha berkata penyertaan negara berada pada 22 peratus, dengan Sabah pada 12.6 peratus.
Beliau menyifatkan trend ini disebabkan pendedahan awal dan kesedaran yang tidak mencukupi di kalangan pelajar dan ibu bapa. "Kami memerhatikan bahawa pelajar memilih laluan yang lebih mudah berbanding yang dituntut oleh industri," katanya sambil menekankan keperluan untuk penglibatan awal STEM untuk memupuk minat jangka panjang dan mengukuhkan saluran paip bakat negara dalam sektor kritikal. Untuk menangani cabaran ini, satu jawatankuasa khas yang terdiri daripada Kementerian Pengajian Tinggi, Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (Mosti), dan Kementerian Pendidikan, telah ditubuhkan untuk merangka strategi yang bertujuan untuk menggiatkan semula pendidikan STEM dan menyelaraskan penawaran akademik dengan keperluan industri masa hadapan.
|
||
Sumber Daripada: | ![]() |
